Skip to content

Czyżby to już koniec kolejowego car-sharingu?

Spis treści

PKP SA to ważna firma w Polsce, świadcząca szeroki zakres usług. Spółka obsługuje dużą sieć linii kolejowych i pociągów w kraju, ale oferuje również różne inne usługi, takie jak stacje ładowania parkingów. W styczniu 2020 roku PKP SA zapowiedziała uruchomienie pakietu usług pod marką PKP Mobility. Celem było zwiększenie dostępności kolei i rozwiązanie problemów tzw. ostatniej mili. Plan zakładał uruchomienie m.in. elektrycznych rowerów publicznych (E-bikes), car sharingu elektrycznego czy ładowarek pojazdów elektrycznych na dworcach kolejowych, a później systemów ładowania parkingów. Dwie ostatnie usługi działają bez większych problemów, natomiast rowery były dostępne w jednym okresie wakacyjnym, a następnie zniknęły z niewiadomych przyczyn; nie wiadomo kiedy i czy wrócą ponownie.

Na popularność usługi car-sharingu wpłynęły efekty COVID-19 – informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Według informacji przekazanych przez PKP SA, do końca czerwca na dworcach PKP Gdynia Główna, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Główny można było wypożyczyć samochody w ramach trwającego programu pilotażowego, w którym do dyspozycji użytkowników było pięć samochodów elektrycznych Nissan Leaf. Usługa została zrealizowana wspólnie z firmą Easy Share.

PKP SA nie podaje szczegółowych informacji na temat popularności usługi, ale zauważa, że na jej wykorzystanie miały wpływ skutki epidemii COVID-19 – Ze względu na obowiązujące ograniczenia i zalecenia pozostania w domu, usługa car-sharingu cieszyła się największą popularnością wśród użytkowników w sezonie letnim 2021 roku, kiedy większość ograniczeń nie obowiązywała. Najdłuższy okres, na jaki wypożyczono samochód car-sharingowy PKP Mobility we wskazanych okresach wynosił 18 dni.

PKP SA, polski operator kolejowy wprowadził latem 2020 roku wypożyczalnie rowerów elektrycznych. Projekt funkcjonował we Władysławowie i na Helu. W ramach usługi wykorzystano 20 rowerów wspomaganych elektrycznie. Zakończyła się z końcem września. PKP SA nie zdecydowały się jednak na przywrócenie tego rozwiązania w poprzednim roku.

Latem 2020 roku PKP SA umożliwiła wypożyczanie rowerów elektrycznych. Działały one we Władysławowie i na Helu. Korzystano w nich z 20 rowerów wspomaganych elektrycznie. Projekt ten zakończył się z końcem września. PKP SA nie zdecydowała się jednak na przywrócenie tego rozwiązania w poprzednim roku.

PKP rozważa uruchomienie usługi bike-sharingu PKP Mobility w przyszłym sezonie. W związku z zakończeniem pilotażu, Spółka opracowuje projekt usprawnienia usługi i plan jej wdrożenia. Usługa bike-sharingu PKP Mobility ma być dostępna najwcześniej wiosną 2023 roku. O szczegółach będziemy informować na bieżąco – mówi Stilger.”

W ostatnich latach systemy samochodowe i rowerowe nie radzą sobie najlepiej. O ile przyszłość nie wygląda dla nich obiecująco, o tyle system parkingowy wydaje się działać. PKP Mobility prowadzi 10 parkingów przy dworcach kolejowych.

PKP S.A. zamierza w najbliższym czasie rozbudować sieć parkingów o kolejne lokalizacje. W najbliższym czasie planowane są dwa kolejne parkingi. Wszystkie parkingi PKP Mobility cieszą się popularnością wśród użytkowników dworców, przy których się znajdują. Dodatkowo PKP Mobility oferuje możliwość wykupienia abonamentów parkingowych, co jest doskonałym rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają użytkownicy parkingów PKP S.A., podaje PKP informacja.

3 komentarze

  1. Jacek
    5 lipca 2022 @ 12:20

    To straszna porażka dla branży car-sharingu.

    Byłem optymistą, że car-sharing kolejowy będzie się rozwijał, a tu taka niespodzianka.

  2. Bartek
    5 lipca 2022 @ 12:20

    Jestem niezmiernie rozczarowany słysząc, że nie będzie rozwijany system współdzielenia wagonów.

    Miałem wielką nadzieję, że tak się stanie i nawet przygotowałem plany, jak będę z tego korzystać.

  3. Piotr
    5 lipca 2022 @ 12:21

    Zdziwiony jestem, że współdzielenie wagonów jeszcze się nie przyjęło. Wydaje się, że jest to oczywiste rozwiązanie problemu, że samochody są tak drogie w posiadaniu, utrzymaniu i użytkowaniu.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  1. Jacek
    5 lipca 2022 @ 12:20

    To straszna porażka dla branży car-sharingu.

    Byłem optymistą, że car-sharing kolejowy będzie się rozwijał, a tu taka niespodzianka.

  2. Bartek
    5 lipca 2022 @ 12:20

    Jestem niezmiernie rozczarowany słysząc, że nie będzie rozwijany system współdzielenia wagonów.

    Miałem wielką nadzieję, że tak się stanie i nawet przygotowałem plany, jak będę z tego korzystać.

  3. Piotr
    5 lipca 2022 @ 12:21

    Zdziwiony jestem, że współdzielenie wagonów jeszcze się nie przyjęło. Wydaje się, że jest to oczywiste rozwiązanie problemu, że samochody są tak drogie w posiadaniu, utrzymaniu i użytkowaniu.

Dodaj komentarz